جعل سند رسمی
نوشته شده توسط : ریحانه

جعل سند رسمی چگونه است؟

 

قانونگذار به دلیل اهمیت این گونه اسناد، جعل اسناد رسمی را مستقلاً جرم دانسته و مجازات های خاصی را برای آنها در نظر گرفته است. در تعریف سند رسمی آمده است: «سند رسمی، سندی است که طبق مقررات قانونی در سازمان ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی یا با حضور سایر نمایندگان رسمی در صلاحیت آنها تنظیم شده باشد». غیر از این، سایر اسناد عادی هستند.

 

در ماده 532 قانونگذار مجازات جعل در اسناد رسمی را بیان کرده است:

 

«هر کارمند یا مأمور دولتی که در انجام وظایف خود در احکام، سخنرانی‌ها، نوشته‌ها، اسناد، سوابق، دفاتر و امثال آن، به جعل نوشته‌ها و اوراق رسمی بپردازد، اعم از اینکه امضا یا مهر یا امضا کرده باشد. مهر یا خطوط «در صورت تحریف یا الحاق کلمات یا تغییر نام اشخاص علاوه بر مجازات اداری و جبران خسارات وارده به حبس از یک تا پنج سال یا از شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. "

 

یکی از انواع جعل در اسناد رسمی که می توان به آن اشاره کرد جعل در شناسنامه یا اسناد سجلی است که در آن شخصی به طور غیرقانونی شناسنامه خود را دستکاری کرده و اطلاعات مندرج در آن را تغییر می دهد که در این صورت مشمول ماده مذکور می شود و می باشد. مجازات کرد. به حبس یا جزای نقدی محکوم می شود.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: